Clichés ... so true - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Regina Laan - WaarBenJij.nu Clichés ... so true - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Regina Laan - WaarBenJij.nu

Clichés ... so true

Door: Regina van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Regina

30 Augustus 2015 | Finland, Porvoo

Anderhalve week geleden ben ik voor vier maanden naar Finland vertrokken. Om precies te zijn naar Porvoo, een stadje een uur rijden ten noorden van Helsinki. Hier zal ik aan de Universiteit ‘Haaga-Helia’ een exchange programma volgen. Aangezien het semester hier maar zo kort is is het dus voor maar vier maanden. Ik woon met alle andere exchange studenten (29 personen uit 10 verschillende landen) en met andere internationale en Finse studenten. Erg gezellig hier dus en eigenlijk altijd wel wat te beleven. Ik wou eigenlijk ook al veel eerder schrijven, maar het kwam er dus telkens niet van ^^

De eerste twee dagen hadden we introductie dagen waar we door de universiteit, Porvoo en Helsinki rondgeleid werden. En natuurlijk een eerste feestje in een club in Helsinki. Het weer was echt fantastisch de eerste dagen, rond de 25˚C, en dus zijn we veel buiten geweest. Lekker zwemmen in het meer dicht bij de stad en stand-up paddeling op de rivier die dwars door Porvoo gaat. Een hele leuke manier om Porvoo van het water te bekijken.

Porvoo is de een na oudste stad van Finland en dit is vooral te zien in het oude centrum. Veel oude houten huizen in felle kleuren en wegen van keien. Maar niet alleen in het centrum zijn de huizen van hout, nee bijna overal. Dit maakt de omgeving hier ook zo mooi! Overal waar je kijkt zie je bomen, heel veel bomen, en hele grote bomen, en uit het centrum zie je tussen die bomen zo af en toe een schattig houten huisje. Één van de eerste clichés die zeker waar is. Finland beschikt over zeer veel bomen. Tijdens de treinreis van Tampere naar Helsinki, een twee uur durende reis, heb ik niks anders dan naaldbomen gezien. Verder is er inderdaad heel veel water in Finland. Is de inrichting zeer simplistisch, is alles hier erg duur, vooral eten en drinken, en drinken ze hier graag een drankje of twee … of meer.

Ohja en verder is het misschien leuk om te weten dat Finland geheel tweetalig is, Fins en Zweeds, en dus zijn alle straatnamen en beschrijven op producten enz. in het Fins en Zweeds. Dit maakt het kopen van producten iets makkelijker, want Zweeds valt nog wel een beetje te begrijpen, maar van Fins kan ik echt niks maken, wat een taaltje zeg. Woorden die ik tot nu toe ken zijn “kiitos” = dankje, “kippis” = proost, “moi” = hi, “moi moi” = doeg en “kana” = kip. Of mijn woordenschat veel groten wordt betwijfel ik, maar ik zal mijn best doen.

Afgelopen maandag was al de eerste schooldag. In Nederland had ik me al aangemeld voor alle vakken die ik graag wou volgen, dus wist meteen waar ik naartoe moest. Jammer genoeg begon de eerste dag niet echt goed, want het vak marketing waar ik zo naar uitkeek was echt chaotisch en totaal niet wat er in de beschrijving van het vak stond. Een grote teleurstelling en dit vak ga ik dus ook niet meer volgen. De volgende dag werd er verteld dat er waarschijnlijk te weinig deelnemers zijn voor het vak ‘managing organisations’ en ook de dag daarna kreeg ik te horen dat er waarschijnlijk te weinig deelnemers zijn voor het vak ‘advertising’. Heerlijk dit. Dus heb ik mijn hele rooster overhoop gegooid en in de eerste week bijna alle vakken gevold die ik kon volgen om te zien wat ik nou uiteindelijk echt wou volgen. De vakken waar te weinig deelnemers voor zijn hebben we gepromoot en deze week krijgen we te horen of het toch door kan gaan. Ik hoop het zeer, want de vakken zijn erg interessant. Even een heel gedoe, maar na deze week moet het allemaal weer geregeld zijn.

Verder is het lessysteem hier behoorlijk anders. Kleine klaslokalen met zeer comfortabele grote stolen en een paar kleine tafeltjes. Het is zeer praktijkgericht en we moeten dus veel projecten doen. Voor het vak ‘Brand management’ gaan we bijvoorbeeld voor een Fins bedrijf onderzoeken hoe sterk hun bedrijfsmerk/logo is en zien of wij dit eventueel kunnen verbeteren.

En aangezien ik maar van maandag tot en met woensdag les heb, begon het weekend alweer op donderdag ^^ Als het even meezit heb ik vanaf volgende week zelfs alleen dinsdag en woensdag les. Maar daarvoor heb ik wel een ‘virtuele les’ waar ik behoorlijk veel voor moet doen in de dagen dat ik geen les heb. Maar nog steeds mag ik niet klagen.

Voor het openingsgala van vrijdag moest Vanessa nog een jurk hebben (een exchange studente uit Oostenrijk net als Vera), dus zijn Vanessa, Vera en ik een dagje naar Helsinki gegaan. Wat een mooie stad zeg. Ik had er niet veel van verwacht, maar het heeft iets speciaals. Ook hier zijn de gebouwen zeer oud, er rijden oude trams door de stad en het is direct aan zee gelegen met een mooie kustlijn. Zeker een mooie stad om eens een bezoekje aan te brengen.

Vrijdag was dus het openingsgala wat zeer bescheiden was, maar desondanks erg gezellig en daarna gingen we verder met een huisfeest en eindigden we in de stad in een club. Een latertje dus en veel brakke gezichten de volgende middag in de bus richting Helsinki. Weer een ritje naar Helsinki, maar dit keer om een belangrijke ijshockey wedstrijd te zien, Helsinki tegen Moskou. De wedstrijd was zekers meer dan een gewone wedstrijd, het was een hele show. Iedere keer als er een overtreding gemaakt werd – en dat gebeurde regelmatig – werd er luid muziek gedraaid en waren er cheerleaders die hun dans deden. En voor het begon was er een heuse lichtshow. Zeer leuk om eens meegemaakt te hebben!

Vandaag heb ik mijn mooie gevangenis kamertje gesopt wat erg hard nodig was en zijn we het bos in gegaan om blauwe bessen te plukken en morgen beginnen we weer aan een nieuwe week.

Tot nu toe bevalt het me hier erg goed! Finland is echt heel anders dan Nederland in bijna alles, maar het hele avontuur bevalt me goed. Zo veel verschillende mensen, zo veel nieuwe dingen doen en zo veel gezelligheid. Je zou haast vergeten dat ik hier ben om te studeren, maar daar zal ik zeker ook mijn best voor doen ;)

De blog is iets lang uitgevallen, sorry daarvoor, maar er is nou eenmaal veel gebeurd.

Bedankt voor het lezen.

Liefs Xx

Ps. Are there people who want me to write in English or is Dutch okay?

  • 31 Augustus 2015 - 20:57

    Mama:

    in zo'n korte tijd alweer zoveel nieuwe dingen gezien en gedaan, super. geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Regina

Studeert 'International Tourism Management' & is addicted to travelling

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1257
Totaal aantal bezoekers 16536

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 20 December 2015

Exchange semester in Porvoo

01 Juli 2012 - 30 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: